СЛАВАУКРАЇНІ,ГЕРОЯМСЛАВА !
Електровоз ДЕ1 — електровоз постійного струму з асинхронним тяговим приводом, виробництва Дніпропетровського електровозобудівного заводу, для потреб залізничного транспорту України.Позиціонувався як потенційна заміна електровозів ВЛ8, на виході збудовано всього 40 локомотивів, і майже всі вони на сьогодні не працюють через несправності та брак комплектуючих.
ДЕ1-033
ДЕ1-033 Вузловський лок курсом на Діївку
ДЕ1-029
Вузловський ДЕ1-029 курсом на Дніпро-Головний
ДЕ1-022
Лиманський ДЕ1-022 міняє кабіну по Лозовій
ДЕ1-036
Лиманський 036 у Середньому парку Лозової
ПЕРЕДУМОВИ БУДУВАННЯ ТА КОНСТРУКЦІЯ
У 1990-ті роки назріла гостра необхідність заміни електровозів ВЛ8, які вже практично припинили роботу на залізницях Росії та залишалися основним вантажним локомотивом лише на Донецькій та Придніпровській залізницях України. З цією метою Дніпропетровський електровозобудівний завод взявся за розробку нового електровоза. Перші дві побудовані машини — ДЕ1-001 і ДЕ1-002 — мали деякі елементи, які на серійних машинах змінили на сучасніші. Фактично ці дві машини стали «випробувальним полігоном», на якому відпрацьовувалися різні конструктивні рішення, і всього через кілька років експлуатації вони були списані через значне зношування. До 2008 року було виготовлено 40 електровозів.
ФОТОГАЛЕРЕЯ ЕЛЕКТРОВОЗА
від Рудого Кота
ПРИПИСКА ТА ОСОБЛИВОСТІ ЕКСПЛУАТАЦІЇ
Електровози ДЕ1 поділені порівну між депо Нижньодніпровськ-Вузол (м. Дніпро) Придніпровської залізниці та Лиман Донецької залізниці. Раніше електровози були закріплені за локомотивними бригадами, що дозволяло їх берегти, але в наш час вони закріплені лише формально і на кожній машині може працювати будь-яка бригада.
Два головних недоліки машини — схильність до буксування й ненадійна робота електронної частини, перший пояснюється великою потужністю і необладнанням електровоза протирозвантажуючими пристроями, які є на електровозах ВЛ та ЧС, а другий - некваліфікованим обслуговуванням, багато датчиків після виходу із заводського ремонту працюють до першого великого деповського ремонту. У результаті помилково індикується буксування або, наприклад, перегрів тягового двигуна.Слабкою ланкою став і асиметричний напівпантограф, який на більшості машин замінений на звичний П-3 від ВЛ8.
Станом на 2025 рік в роботі декілька машин депо НД-Вузол. Лиманські машини розтикані по БЗ Львівщини на збереженні.