СЛАВАУКРАЇНІ,ГЕРОЯМСЛАВА !


СЛАВАУКРАЇНІ,ГЕРОЯМСЛАВА !


ПІВДЕННА ФІЛІЯ УЗ

Південна залізниця утворена у 1869 році, з центром у м. Харкові, і територіально знаходилася у Полтавській, Харківській, Сумській областях, та частково Чернігівській, та Бєлгородській області рашки. З розпадом СРСР ТЧ-1 Бєлгород та ТЧ-13 Валуйки відійшли до Південно-Східної залізниці РЖД. На сьогодні основні станції - Харків-Пасажирський, Полтава-Південна, Основа, Кременчук, Лозова, Куп'янськ-Вузловий, Суми, Гребінка, Ромодан, Люботин, Берестин.Рід струму змінний і постійний зі стиками по ст. Огульці, Лозова, Красноград, Гракове.Найбільші депо - ТЧ-2 Харків-Головне, ТЧ-3 Основа, ТЧ-15 Куп'янськ-Сортувальний.На початку війни 2022 р. Куп'янський залізничний вузол припинив роботу, як і всі його структурні підрозділи, техніку було вивезено.

м. Харків

ТЧ-2 ХАРКІВ-ГОЛОВНЕ

Основне електровозне депо Харків-Головне, розташоване у Холодногірському районі, міста Харкова, на північ від Пасажирського вокзалу.Депо засноване у 1869 році, як паровозне, під час прокладання колії із Бєлгорода. Депо є найстарішим на Південній філії УЗ.У 1958-му році у Харків прийшла електрифікація постійним струмом, і депо почало переходити на електротягу. Перехід завершено у 1962 році.З 1962 року депо мало назву "Жовтень". У вересні 2015-го змінило назву на сьогоднішню - "ТЧ-2 Харків-Головне"Депо експлуатує та обслуговує електровози ЧС2 та ЧС7.Від заснування депо обслуговувало Бєлгородський, Лиманський, та Кримський напрямки.

м. Харків

ТЧ-3 ХАРКІВ-ОСНОВА

Основне тепловозне депо "Харків-Основа" знаходиться у південній частині міста Харків, у Основ'янському районі, на одноіменній станції.Засноване у 1911-му як паровозне депо. Сьогодне це тепловозне депо, яке обслуговує тепловозами Сумський напрямок.З 2012-го локомотивні бригади обкатані на електровозах ВЛ82М на Полтавський напрямок, а з 2022-го, з початку повномасштабного вторгнення, всі електровози ВЛ82М передані в депо, і тепер бригади їздять на них повноправно.Стан тепловозного парку досить плачевний, більшість тепловозів наразі на БЗ Мжа.Основний парк депо - тепловози 2ТЕ116 та ТЕП70, а віднедавна - електровози ВЛ82М.

м. Люботин, Харківська область

ТЧ-4 ЛЮБОТИН (закрите у 2008 році)

Депо засноване у 1877 році у місті Люботин, на Харківщині, як місцеві майстерні по обслуговуванню паровозів, які набирали тут воду, та відстоювалися.У 1961-му році, на станцію Люботин прийшла електрифікація постійним струмом, яка з Харкова дійшла на захід лише до Раднаркомівської (сьогодні - Люботин-Західний) та до Мерчика.На початку 1980-х депо почало отримувати тепловози нової серії ТЕП70, які з часом передавалися між іншими депо.У 2001-му саме люботинські ТЕП70 водили перші столичні експреси, і але вже у 2004-му всі ТЕП70 розподілені між депо Смородине, Лозова, та Основа. Депо залишилось експлуатувати лише ЧМЕ3. Щодо електропоїздів, то в депо досить обширний парк електропоїздів ЕР2, які почали прибувати в депо на посатку 70-х. З 2008 депо переведено з розряду локомотивних, у моторвагонні, ЧМЕ3 передані в ТЧ-8 Смородине..

м. Полтава

ТЧ-5 ПОЛТАВА

Депо ТЧ-5 засноване як паровозоремонтні майстерні, у 1870-му році у Подільському районі, міста Полтава, коли колії підійшли до міста з боку Кременчука.Знаходиться у північно-східній частині міста, за 3 кілометри від Південного вокзалу, за 12 кілометрів від Київського.Основними паровозами у Полтаві були Е, Су, ФД, СО17.На початку 1960-х років надходять перші тепловози серії ТЕП10Л та ТГМ3. Вже у 70-х їх замінили 2ТЕ10Л, ТЕ3, ТЕП60.На зламі 1980-х 2ТЕ10Л та ТЕ3 вже були застарілими, тому парк депо почали поповнювати новенькі 2ТЕ116.ТЕП60 як пасажирські локомотиви використовувались до 1996-го року, але вже тоді у депо був солідний парк ТЕП70.На маневрах вже посиленно працювали ЧМЕ3, ЧМЕ3Е та ЧМЕ3Т.Також парк депо складався з дизель-поїздів ДР1П, а пізніше ДР1А. У 2008 році від території депо відділилася частина цехів, що тепер належать моторвагонному депо РПЧ-2 Полтава, разом з парком дизель-поїздів.У цьому ж 2008-му році на станцію прийшла електрифікація змінним струмом, і депо почало отримувати електровози ВЛ80К, ВЛ80Т.З Києва почали заїжджати електровози ЧС4, ЧС8 та ДС3, яким налагодили проходження ТО. У 2024-му депо отримало два електровози ВЛ40У.Сьогодні парк депо це електровози ВЛ40У, ВЛ80К, ВЛ80Т та тепловозии ЧМЕ3, ЧМЕ3Т.

м. Кременчук, Полтавська область

ТЧ-6 КРЕМЕНЧУК

Депо бере початок своєї історії як паровозне, у 1871-му році.На той час основне депо знаходилося навпроти вокзалу.Сьогодні цех експлуатації знаходиться за 4 км на північ від вокзалу, а цех ремонту - навпроти вокзалу.Влітку 2008 року на станцію прийшов змінний струм, спочатку з боку Знам'янки, а трохи згодом - і з Полтави.Напрямок на Ромодан і досі обслуговується тепловозами, а на Золотнишине з 2020 року - електротягою.Депо обслуговує тепловози 2ТЕ116, ТЕП70, ТЕП150, ЧМЕ3, Т, Е, а також електровози ВЛ80К, Т та ВЛ40У.

м. Ромни, Сумська область

ТЧ-7 РОМНИ

Невелике основне депо причаїлося в мальовничому містечку на Сумщині. Веде свою історію від початку у 1875 році.Станція Ромни є проміжною на 200 кілометровій дільниці Ромодан - Бахмач, і обслуговує прилеглі станції та підприємства. 3-значна АБ підходить до станції з боку Ромодана, а далі - ПАБ з прожекторними світлофорами, та ручними стрілками.На сьогодні в депо є тепловози ЧМЕ3 та ТЕП70. Давно колись був на балансі 2ТЕ116-769, але він давно стоїть на БЗ Мжа.Натомість вже більше року на балансі числиться 2ТЕ116-1169 та 1503.

м. Тростянець, Сумська область

ТЧ-8 СМОРОДИНЕ

Основне тепловозне депо у м. Тростянець, на Сумщині, досить компактно розташоване між містом та сосновим лісом.Роташовується десь по середині на лінії між Люботином та Сумами. Обслуговує основний напрямок від Харкова до Ворожби, і тупикові лінії, яких тут чимало. Основний парк складається з тепловозів ТЕП70, ЧМЕ3 та ЧМЕ3Т.Дуже постраждало як депо, так і станція в період початку бойових дій у 2022 році, росіяни зруйнували прекрасну привокзальну площу, парки, пошкодили будівлю вокзалу та депо. Після вигнання рашистів, станція поступово відновилася.

м. Лозова, Харківська область

ТЧ-9 ЛОЗОВА

Депо Лозова засноване у 1869 році, при прокладанні залізниці Харків - Дніпропетровськ, у місті Лозова, на Харківщині.Спочатку депо було паровозним, і знаходилося у Панютиному, а станція Лозова була невеличкою, але вже тоді вузловою.У 1961-му році в Лозову прийшов постійний струм, а зним - електровози. Парк депо поповнився локомотивами ВЛ22М та ВЛ8. Згодом у 1980-х прибували на баланс локомотиви ВЛ10, ВЛ11 та ВЛ11.8, з яких наявні в роботі і зараз два останніх. Для обслуговування ще тоді тепловозного Полтавського напрямку, депо мало на балансі локомотиви 2ТЕ116 та ТЕП70, але з 2011 року напрям переведено на електротягу змінним струмом, і тепловози розподілили між іншими тепловозними депо. Станція стала унікальною, станцією стикування двої родів струму, з можливістю його переключення в контактній мережі. На сьогодні депо експлуатує електровози ВЛ11, ВЛ11.8 та тепловози ЧМЕ3, ЧМЕ3Т.На початку вторгення рашистів, депо евакуйовувало свою техніку, тому фактично весь рухомий склад зберігся без пошкоджень від обстрілів.

м. Харків

ТЧ-10 ХАРКІВ-СОРТУВАЛЬНИЙ

Потреба у депо на півночі Харкова виникла з будівництвом потужної сортувальної станції з боку півночі. Депо є специфічним, як і всі депо Харкова, суто строгого напрямку, є електровозне, тепловозне, а це - маневрове.Депо засноване у Холодногірському районі, на півночі міста Харкова, у 1915 році. Спочатку в депо були танк-паровози, які здійснювали маневри, а з 1960-х почали прибувати перші ТГМ3 та ВМЄ1. 60-ті привели постійний струм з півночі у Харків, і станція стала електрифікованою.На сьогодні, хоч депо і не має потужностей для ремонту електровозів, має в парку один - ВЛ8М-1412.У 2023-му на баланс депо передали дві автомотриси - АЧ0-001 та АЧ2-082.Вся інша техніка у парку депо - ЧМЕ3, ЧМЕ3Т та ЧМЕ3Е.

м. Гребінка, Полтавська область

ТЧ-12 ГРЕБІНКА

Основне депо Гребінка, що розташувалось у однойменному місті, на кордоні Південної залізниці з Одеською та Південно-Західною, бере свій початок у 1939 році.Все починалось ще на початку 1900-х, коли на станції вже діяв оборотний пункт, з екіпіровкою паровозів.Коли у 1938 році закрилося депо у Лубнах, колектив поповнився новими людьми, і депо стало основним з паровозами СО, ФД та Е..З початком 60-х почався плавний перехід з парової тяги на тепловозну. Першими серіями тепловозів у депо були 2ТЕ10Л, ТЕ3, ТЕП60.Згодом їх замінили 2ТЕ116, ТЕП70.На сьогодні 2ТЕ116 успішно виконують всю вантажну роботу на Прилуцькому напрямку. Також бригади депо обслуговують дільниці з теплотягою Ромодан - Ромни, та Ромодан - Кременчук.1995 рік, в депо та на станцію заходить змінний струм, з Києва, це перша електрифікована ділянка на Полтавщині. Депо поповнюється електровозами ВЛ80К, ВЛ80Т.Сьогодні вони - основа депо. До електровозів ВЛ80Т та ВЛ80К, також в наявності тепловози 2ТЕ116, ЧМЕ3.

м. Куп'янськ, Харківська область

ТЧ-15 КУП'ЯНСЬК-СОРТУВАЛЬНИЙ (закрите у 2022 р.)

Депо Куп'янськ засноване у 1895 році неподалік міста Куп'янськ, тоді ще на пустирі, а сьогодні - у селищі Куп'янськ-Вузловий, в межах однойменної станції.Тоді це вже була вузлова станція на перетині шляхів Харків - Донбас, та Донбас - Курська магнітка.Спочатку в депо були паровози серії ФД, Е та СО.На початку 1960-х на станцію і депо заходить змінний струм з боку Валуйок. Починають заходити електровози.Далі мережа змінного струму пішла на захід до стику по Гракове, і на південь до Святогірська. Через особливості станцій, станції стикування без зміни роду струму, тому Куп'янськ почав отримувати унікальні тоді, і перші в СРСР електровози подвійного живлення ВЛ82. Локомотиви добре себе показали, і вже в середині 70-х депо отримує партію з більш як 70-ти машин нової, модернізованої серії ВЛ82М.До початку вторгнення електровози ВЛ82М були основою тягового парку. Також була партія з локомотивів ВЛ80К, які переважно їздили на Валуйки. Все інше це були ЧМЕ3 та ЧМЕ3Т.Ще одною особливістю була філія РПД від депо РПЧ-4 Люботин. В цьому філіалі у Куп'янську експлуатували електропоїзди серії ЕР9П. Формально вони експлуатувались у Куп'янську, а приписані були до Люботина.Депо закрите, разом з припиненням руху у березні 2022 року.

м. Харків

РПЧ-1 ХАРКІВ-МОТОРВАГОННИЙ(переведено у ППК у серпні 2024 р.)

Моторвагонне депо Харків, засноване у 2008 році. До перепрофілювання у РПЧ-1, воно мало назву ТЧ-14 Харків.Депо обслуговує електропоїзди постійного струму серій ЕР2, ЕР2Р, ЕР2Т та ЕТ2, та обслуговує Дергачівський, Лозівський, Ізюмський та Граківський напрямки. На сьогодні старі електропоїзди ЕР2 виведені з роботи та списані.Натомісьть електропоїзди ЕР2Р та ЕР2Т пройшли відновні ремонтни на КЕВРЗ у Києві, і працюють на вузлі.

м. Полтава

РПЧ-2 ПОЛТАВА(переведено у ППК у серпні 2024 р.)

Моторвагонне депо Полтава створене на базі депо ТЧ-5 у 2008 році, шляхом виокремлення спільної території в окремі структурні підрозділи. До організації РПЧ у Полтаві, рухомий склад був приписаний в депо ТЧ-5 Полтава. До електрифікації Полтавського вузла у 2011 році, депо мало виключно дизель-поїзди серії ДР1А, які обслуговували Гребінківський, Кременчуцький, Харківський, та Лозівський напрямки. З часом до них приєдналися напрямки Ромодан - Ромни - Бахмач - Гребінка, Гребінка - Ніжин, Ромодан - Кременчук - Крюків. В депо було на балансі 15 6-вагонних дизель-поїздів. Після електрифікації Полтави, і всіх напрямків від неї, депо реорганізувалось у РПЧ-2, і отримало із Фастова та Гребінки електропоїзди ЕПЛ9Т, ЕР9м, а з Куп'янська - гібрид ЕР9П-4000/4003. Пізніше до депо ще передавались електропоїзди, яких на сьогодні є 15. Електропоїзд ЕР9П-4000/4003 через втомленість ізоляції проводки безстроково відставлений від роботи, натомість із Одеси передали 10-вагонку ЕР9М-537 "Марінеско". Через КЕВРЗ пройшли ремонти по системі "Cіty Express" чотири поїзди, ЕР9М-398, 506, 507, та ЕПЛ9Т-008. Щодо дизель-поїздів то вони потроху відживають свій вік, і в основному працюють у РПД Гребінка. Наразі їх 4-ри робочих у тривагонному виконанні.

м. Люботин, Харківська область

РПЧ-4 ЛЮБОТИН(переведено у ППК у серпні 2024 р.)

Депо РПЧ-4 Люботин створене на базі закритого депо ТЧ-4 Люботин, шляхом повної реорганізації та зміни типу перевезень. До створення РПЧ, у депо ТЧ-4 окрім електропоїздів ЕР2 експлуатувались ЧМЕ3 та ЧМЕ3Т, які передані у повному складі в депо ТЧ-8 Смородине, натомість отримавши звідти увесь парк рейкобусів 620М. Таким чином ТЧ-4 було закрите, а електропоїзди перепрописались, без зміни дислокації в РПч-4 Люботин. До Люботина також були приписані електропоїзди змінного струму, що експлуатувались у Куп'янську у складі 5-ти 4-вагонних поїздів. Парк депо - застарілі електропоїзди з округлими формами головних вагонів ЕР2, побудовані у 60-х роках, які ще більш-менш бігають по плечах обслуговування депо. Після списання декількох складів, депо Харків передало три електропоїзди ЕР2 з плоскою формою головних вагонів ЕР2-1041, 1318 та гібрид 3044/3045. Основні плечі обслуговування депо короткі - 20-40 км в одну сторону, це Золочівський, Мерчиківський, Огульцівський, Мерефянський і Харківський напрямки, і лише Красноградський має довжину 102 км. в один бік. Рейкобуси стали затребувані після початку бойових дій на Харківщині, і обслуговують напрямки, де зруйнована контактна мережа. З кінця 2024 року в депо проходять ПР електропоїзди депо Нікополь, а електропоїзд Дніпро - Харків відстоюється в парку ст. Люботин.

КОЛІЄРЕМОНТНА ТА ПРИБИРАЛЬНА ТЕХНІКА

Автомотриси, крани, дрезини, рейко-зварювальні, снігочисти та інша допоміжна колійна техніка Південної залізниці

ПРОМИСЛОВІ ЛОКОМОТИВИ

Список локомотивів, задіяних на маневрових роботах, що належать підприємствам, фабрикам, заводам, та іншим організаціям, не зв'язаним з УЗ

МУЗЕЙ ІСТОРІЇ ПІВДЕННОЇ ЗАЛІЗНИЦІ

Локомотиви, що знаходяться у музеї ПЗ у Харкові.

Made with